Listy oczekujących
Chcesz wiedzieć gdzie najkrócej czeka się na wizytę? Skorzystaj z nowej wyszukiwarki.
Czym są listy oczekujących?
Jeżeli świadczenie opieki zdrowotnej, np. porada lekarska, przyjęcie do szpitala, nie może zostać zrealizowane w dniu zgłoszenia, świadczeniodawca, u którego chcesz się leczyć, wpisze Cię na listę oczekujących i wyznaczy termin, w którym będzie mogło być ono zrealizowane. Prowadzenie list oczekujących jest obowiązkowe. Ma na celu zapewnienie wszystkim pacjentom równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej.
Do zapisania na listę oczekujących niezbędna jest Twoja zgoda na wpisanie na listę oraz skierowanie na leczenie (jeżeli jest wymagane).
Ważne! Gdy kontynuujesz leczenie i wymagasz okresowego, w ściśle ustalonych terminach wykonywania kolejnych wizyt albo porad, nie musisz być zapisywany na liście oczekujących. W kolejce na wykonanie świadczenia nie będziesz czekać także w przypadku, gdy przysługuje Ci prawo do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej poza kolejnością. Szczególne uprawnienia w tym zakresie mają:
- osoby posiadające tytuł Zasłużonego Honorowego Dawcy Krwi lub Honorowego Dawcy Przeszczepu,
- inwalidzi wojenni i wojskowi,
- kombatanci,
- uprawnieni żołnierze i pracownicy, w zakresie leczenia urazów i chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa,
- weterani poszkodowani w zakresie leczenia urazów i chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w zakładce Prawa pacjenta >> Uprawnienia szczególne.
Zapoznaj się również z zasadami zapisu na listę oczekujących, obowiązkami świadczeniodawców oraz pacjentów i zobacz informacje o czasie oczekiwania.
Podstawy prawne
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 września 2005 r. w sprawie kryteriów medycznych, jakimi powinni kierować się świadczeniodawcy, umieszczając świadczeniobiorców na listach oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 200, poz. 1661),
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 czerwca 2008 r. w sprawie zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych (Dz. U. z 2013 r . poz. 1447, z późn. zm.).
Zasady zapisu na listę oczekujących
Jeżeli świadczenie medyczne nie może być udzielone od razu w przychodni, czy szpitalu, świadczeniodawca ma obowiązek wpisać Cię na listę oczekujących. Przed zapisaniem Cię do kolejki na wizytę, badanie albo zabieg, powinien określić, czy Twój stan wymaga pilnego leczenia i zakwalifikować Cię do odpowiedniej, jednej z dwóch grup oczekujących (tak zwanej kategorii medycznej). Jedynie w przypadku list oczekujących na świadczenia udzielane na podstawie karty diagnostyki i leczenia onkologicznego nie jest dokonywany podział na te dwie grupy.
Kategorie medyczne
- przypadek pilny – jeżeli istnieje konieczność pilnego udzielenia świadczenia ze względu na dynamikę procesu chorobowego i możliwość szybkiego pogorszenia stanu zdrowia lub znaczącego zmniejszenia szans na powrót do zdrowia;
- przypadek stabilny – jeżeli nie znajdujesz się w stanie nagłym i nie kwalifikujesz się do kategorii przypadek pilny.
Na liście oczekujących świadczeniodawca ma obowiązek odnotować m.in. Twoje imię i nazwisko, numer PESEL, miejsce zamieszkania, numer telefonu, a także rozpoznanie lub powód przyjęcia i planowany termin udzielenia świadczenia.
Obowiązkiem świadczeniodawcy jest poinformowanie Cię o planowanym terminie udzielenia świadczenia i o każdej zmianie tego terminu, jak również przyczynie zmiany. Dlatego tak ważne jest podanie świadczeniodawcy aktualnych danych kontaktowych, tj. właściwego adresu do korespondencji, numeru telefonu, czy adresu poczty elektronicznej.
W przypadku zakończenia wykonywania umowy o udzielanie świadczeń przez świadczeniodawcę, u którego byłeś wpisany na listę oczekujących, możesz w celu uzyskania danego świadczenia wpisać się na listę oczekujących prowadzoną przez innego świadczeniodawcę.
Świadczeniodawca, który zakończył wykonywanie umowy jest obowiązany wydać Ci oryginał skierowania oraz zaświadczenie o wpisaniu na listę oczekujących wraz z podaniem daty, kiedy zgłosiłeś się do niego. Za wydanie zaświadczenia nie wnosisz opłaty. O fakcie, że świadczeniodawca zakończył wykonywanie umowy poinformuje Cię pracownik Twojego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia za pośrednictwem poczty, telefonu lub drogą elektroniczną. Poinformuje Cię również o możliwości udzielenia świadczenia przez innych świadczeniodawców, którzy zawarli umowę o udzielanie świadczeń z tym oddziałem wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia, a także o pierwszym wolnym terminie udzielenia świadczenia.
Pamiętaj jednak, że Ty również masz określone obowiązki. W przypadku świadczeń udzielanych na podstawie skierowania jesteś zobowiązany do dostarczenia oryginału skierowania nie później niż w terminie 14 dni roboczych od dnia dokonania wpisu na listę oczekujących. Oryginał skierowania możesz dostarczyć osobiście, za pośrednictwem osób trzecich lub przesłać pocztą.
Ważne! Jeśli nie możesz się stawić w wyznaczonym terminie lub rezygnujesz z udzielenia świadczenia, poinformuj o tym świadczeniodawcę w możliwie najkrótszym terminie.
W przypadku niezgłoszenia się na ustalony termin udzielenia świadczenia zostaniesz skreślony z listy oczekujących, chyba że uprawdopodobnisz, że niezgłoszenie się nastąpiło z powodu siły wyższej. Jeżeli chcesz, aby świadczeniodawca przywrócił Cię na listę oczekujących musisz złożyć wniosek o przywrócenie niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia ustania przyczyny niezgłoszenia się na ustalony termin udzielenia świadczenia oraz podać powód niezgłoszenia się. Skontaktuj się ze świadczeniodawcą także w przypadku, gdy Twój stan zdrowia ulega zmianie i gdy zaistnieje potrzeba wcześniejszego niż w ustalonym terminie udzielenia świadczenia. Wówczas lekarz może podjąć decyzję o zmianie kategorii medycznej i wyznaczyć nowy, wcześniejszy termin udzielenia świadczenia. Gdy chcesz zmienić miejsce leczenia, poinformuj dotychczas wybranego świadczeniodawcę o rezygnacji z kolejki. Jeżeli tego nie zrobisz, blokujesz innym pacjentom możliwość uzyskania w tym czasie świadczenia.
Ważne! W celu otrzymania danego świadczenia możesz wpisać się wyłącznie na jedną listę oczekujących u jednego świadczeniodawcy.
Jak sprawdzić czas oczekiwania na świadczenie?
Jak wyszukać informacje z zakresu list oczekujących w Informatorze o czasie oczekiwania na świadczenia medyczne?
- Wyszukiwanie informacji w serwisie rozpocznij od podświetlenia właściwego przycisku: “Szpitale”, “Przychodnie”, “Inne” lub “Karta onkologiczna”. Jeśli szukasz informacji dotyczącej oddziału szpitalnego, wybranego programu lekowego lub procedury medycznej wciśnij przycisk “Szpitale”. Jeśli szukasz informacji dotyczącej poradni specjalistycznej, pracowni rehabilitacyjnej lub pracowni diagnostycznej wciśnij przycisk “Przychodnie”. Wciśnięcie przycisku “Inne” pozwoli na wyszukanie informacji dotyczącej zakładu opiekuńczo-leczniczego, pielęgnacyjno-opiekuńczego, hospicjum, oddziału opieki dziennej. Jeśli nie jesteś pewien, w ramach której kategorii znajduje się poszukiwane przez Ciebie świadczenie, nie wciskaj żadnego z przycisków. Jeśli poszukujesz informacji o czasie oczekiwania na świadczenia realizowane w ramach szybkiej ścieżki onkologicznej na podstawie karty diagnostyki i leczenia onkologicznego wciśnij przycisk “Karta onkologiczna”.
- Przejdź do pola “jakiego świadczenia szukasz?” i zacznij wpisywać nazwę np. poradni specjalistycznej, oddziału szpitalnego, pracowni rehabilitacyjnej czy świadczenia. Po wpisaniu co najmniej trzech znaków wyświetli się lista z podpowiedziami. Wybierz z listy pozycję, która Cię interesuje. Jeśli nie wyświetli się lista z podpowiedziami, sprawdź czy wpisujesz właściwą nazwę. W przypadku gdy nazwa jest właściwa, najprawdopodobniej Narodowy Fundusz Zdrowia nie pozyskuje od świadczeniodawców informacji z zakresu list oczekujących na to świadczenie. Możesz skorzystać też ze słownika uruchamianego przyciskiem i w ten sposób wybrać pozycję, która Cię interesuje. W uzupełnieniu pola “jakiego świadczenia szukasz?” mogą być pomocne informacje znajdujące się na skierowaniu.
- Wskaż odpowiednie województwo z listy. Jeśli szukasz miejsc udzielania danego świadczenia na terenie całego kraju, zaznacz pozycję “wszystkie”.
- Uzupełnij pole “miejscowość”. Po wpisaniu co najmniej trzech znaków wyświetli się lista z podpowiedziami. Wybierz z listy pozycję, która Cię interesuje. Nie wypełniaj pola “miejscowość” w przypadku gdy szukasz miejsca udzielenia świadczenia w całym województwie lub kraju.
- W przypadku gdy poszukujesz informacji dotyczących określonego świadczeniodawcy, naciśnij przycisk “więcej opcji” i wypełnij pole “nazwa świadczeniodawcy” lub pole “ulica”.
- Po wprowadzeniu powyższych danych naciśnij przycisk “Sprawdź czas oczekiwania”.
Pamiętaj! Wypełnij jak najwięcej pól, aby uzyskać jak najbardziej trafny wynik wyszukiwania.
Jak czytać informacje z zakresu list oczekujących publikowane w serwisie?
W wyniku wyszukiwania otrzymasz przekazane przez świadczeniodawców następujące informacje z zakresu list oczekujących na świadczenie medyczne:
- liczbę osób oczekujących,
- liczbę osób skreślonych,
- średni czas oczekiwania (w dniach),
- pierwszy wolny termin.
Za wyjątkiem świadczeń udzielanych na podstawie karty diagnostyki i leczenia onkologicznego informacje określane są w podziale na kategorie medyczne (przypadek stabilny lub przypadek pilny).
Wynik wyszukiwania obok nazwy świadczeniodawcy zawiera jego dane teleadresowe. Szczegółowe informacje dotyczące miejsca udzielenia świadczenia znajdziesz po kliknięciu na nazwę świadczeniodawcy.
Kategorie medyczne
- przypadek stabilny – to stan zdrowia pacjenta, który nie wymaga udzielenia świadczenia w trybie nagłym lub pilnym,
- przypadek pilny – jest to stan zdrowia, wymagający pilnego udzielenia świadczenia
ze względu na szybko postępujący proces chorobowy i na szybkie pogorszenie stanu zdrowia lub znaczącego zmniejszenia szans na powrót do zdrowia.
Liczba osób oczekujących
Określona przez świadczeniodawcę na koniec miesiąca sprawozdawczego (patrz “Miesiąc i rok aktualizacji danych”) liczba osób wpisanych przez świadczeniodawcę na listę oczekujących. W liczbie tej nie są uwzględniane osoby kontynuujące leczenie u danego świadczeniodawcy.
Liczba osób skreślonych
Jest to liczba osób, które miały udzielone świadczenie w miesiącu sprawozdawczym (patrz “Miesiąc i rok aktualizacji danych”). Pokazuje ona, o ile osób może ciągu miesiąca skrócić się kolejka.
Średni czas oczekiwania (dni)
Jest to średni rzeczywisty czas oczekiwania i oznacza średnią liczbę dni, jaką oczekiwały na udzielenie świadczenia osoby skreślone z list oczekujących z powodu wykonania świadczenia.
Przy obliczaniu średniego czasu oczekiwania nie są brani pod uwagę pacjenci, którzy zgłosili się do świadczeniodawcy w stanie nagłym oraz pacjenci znajdujący się w planie leczenia, wymagający okresowego, w ściśle ustalonych terminach, wykonywania kolejnych etapów świadczenia (np. Ci, którzy zgłaszają się do na wizytę kontrolną).
Pierwszy wolny termin
Podany przez świadczeniodawcę na określony dzień (patrz pole “Informacja na dzień”) pierwszy wolny termin wskazuje na dzień, w jakim możesz zostać przyjęty w celu udzielenia świadczenia. Pierwszy wolny termin może ulegać zmianom, ponieważ każdego dnia na listę oczekujących mogą zostać wpisani nowi pacjenci lub mogą być z niej skreśleni np. z powodu rezygnacji z udzielenia świadczenia.
Personalizowane listy oczekujących
Jeśli oczekujesz na świadczenie znajdujące się na poniższej liście, zaloguj się do Zintegrowanego Informatora Pacjenta i przejdź do modułu “Kolejki oczekujących” w ramach Rejestru Usług Medycznych i sprawdź informacje dotyczące Twojego wpisu na listę oczekujących.
Nie masz jeszcze konta w ZIP?
Zarejestruj się, żeby uzyskać dostęp do swoich danych.
Po zalogowaniu będziesz mógł sprawdzić informacje dotyczące Twojego wpisu na listę oczekujących na następujące świadczenia:
Świadczenia polegające na wykonaniu procedur
- Endoprotezoplastyka stawu biodrowego;
- Endoprotezoplastyka stawu kolanowego;
- Świadczenia udzielane na podstawie karty onkologicznej;
- Rewizja po endoprotezoplastyce stawu biodrowego;
- Rewizja po endoprotezoplastyce stawu kolanowego;
- Usunięcie zwężenia tętnicy wieńcowej (angioplastyka);
- Zabiegi w zakresie soczewki (zaćma).
(źródło – Narodowy Fundusz Zdrowia)